lördag 18 augusti 2012

Ett sista farväl

I morgon kommer Rainer och hämtar Yrsa till Åland, så jag skulle lägga henne i gästhamnen idag. Åkte därför till Herräng i går kväll för att ha en skön kväll för mig själv med båda damerna där ute. Rainer hade fixat iordning Yrsa riktigt bra, det bådar gott flör hennes framtid. Hon behöver inte en slarver till i ägarsuccessionen.

Trevligt att köra ut med nya gamla bilen, men det tar sin tid att få in in ryggmärgen var startnyckeln ska i... Och så får man växla på annat sätt. Saaben segdrar inte lika bra på 5:ans växel som Forden gjorde, så man får växla ner till 4:an litet oftare än jag är van. Däremot drar den på som attan på 5:an efter 90...

Hur som helst: Fantastiskt solig och fin kväll i Herräng. Blev litet avis på dem som gick ut/kom in med sina segelbåtar, men sånt är livet. Hade det fint i Fridas sittbrunn med litet gott att mumsa på och dricka därtill. Bröd, ost, ett päron - så mycket mer behövs inte för en fest i ensamhet. Och litet rödvin därtill.

Satt och läste i Patti Smith: Just kids tills det mörknat så att det inte gick att läsa längre. Sen kröp jag ner i sovsäcken och sov till åttatiden. Efter frukost packade jag ihop och flyttade Yrsa till gästhamnen. Där sade vi slutligt farväl till varandra. Nu var det på allvar och jag fick en liten klump i halsen. Blir litet tårögd medan jag skriver det här...

Det är något särskilt med den första, eller hur? Första båten, alltså. Inget annat.

Tog några sista foton på henne där hon låg. Tänkte på att jag inte har ett enda foto när hon seglar. Med bättre omständigheter än den här säsongen får jag väl ta mig över till Eckerö nästa sommar och se om hon är ute någonting...





Farväl Yrsa! Hoppas Rainer tar väl hand om dig, bättre än jag kunnat!

2 kommentarer:

Perra sa...

Förstår dig. Det är verkligen en fin båt. Men som du själv skriver så kommer hon säkert hamna i goda händer.

birchbarkbobananda sa...

Martin, kan du berätta för mig vad det är för båt, tänkte nämligen köpa den kanske här på Åland. Den står bara på land och förfaller, och ägarens son har ingen aning vad den är, vem har ritad, när en var byggd, om det mahogany eller vad, ekspant? Kjöl och stäven, många fågor
min epost adress är shiningwave@gmail.com
+358403691044
tusen tack
Robert Ammicht