måndag 4 juli 2011

Kvarnjakt om midsommardagen 2011

Campinginnehavarna i Gäddede hade berättat om att det skulle finnas en skvaltkvarn i närheten av Kvarnvattnet. Eftersom Petra och jag så här vid mogen ålder kommit att utveckla ett gemensamt och brinnande intressen för just gamla kvarnar, ville vi naturligtvis besöka denna. En skvaltkvarn är en enklare form av vattendriven kvarn. Vattnet som driver skovelhjulet leds in under kvarnen där det sätter fart på ett vertikalställt skovelhjul. Detta driver i sin tur en axel som utan någon ytterligare utväxlingsanordning driver runt kvarnstenen, enligt min enkla skiss nedan:
Direktdrift.
Axeln driver runt den övre kvarnstenen, löparen, medan den undre, liggaren är fast.
Vid vägen i närheten av Kyrkbolandet (inte "Kyrkbollandet", som det står i vår nyinhandlade bilkarta, vilket ortsnamn ju kan ge både den ena och den andra märkliga associationen) stod en fin informationsskylt vid en väg som ringlade sig uppåt berget.

Vi följde vägen upp på berget, och plötsligt tog den slut. Ingen kvarn! Skulle den tröttsamma historien från gårdagens vindskyddsletande återupprepa sig? Nja... inte dags att ge upp hoppet riktigt än. Längs vägen hade vi passerat en parkerad bil, så vi återvände till den, jag steg ur bilen och in i skogen för att reka litet. Ett femtiotal meter in fann jag faktiskt några mycket små och oansenliga timmerbyggnader, vara av den ena var en kvarn! Nog tycker jag de hade kunnat kosta på sig en liten skylt där vid skogsvägen också, när de nu hade planterat en så stilig informationstavla nere vid huvudvägen!
 Idylliska Kvarntjärn

Här forsar vattnet ner mot kvarnen


Kvarnhuset är byggt rakt över bäckfåran
Ingen människa sågs till vid kvarnen, men den var dess bättre olåst, så vi kunde gå in och beskåda dess innanmäte:
Kvarnstenarna och kvarntuten genom vilken säden matas in 

En enkel eldstad fanns också i kvarnhuset

Spiselkransen
När vi tittat och fotat färdigt kom jag ihåg att jag ju hade min nya fina smartphone, som jag blev pålurad dagen innan vi åkte från Uppsala, och gjorde en liten videopanorering. (Slå på ljudet!)


Det kommer mera...

2 kommentarer:

Emmastrid@me.com sa...

Hej!
Jag håller på att göra en affisch till ett event uppe i Kvarntjärn och undrar ifall jag får använda din bild på kvarnen till affischerna? Ordnar en vattenstämpel på fotot med ditt namn :)
Tack på förhand!

Martin sa...

Ja, naturligtvis. Jätteroligt. Bara det syns att undertecknad är fotograf, så!