onsdag 8 september 2010

Politik

För inte så länge sedan förundrade jag mig storligen över de reaktioner och demonstrationer Barack Obamas förslag om allmän (nåja, låt oss kalla den ”omfattande”) sjukförsäkring vållade i USA. Naturligtvis finns en klick med sådana tillgångar att det för dem, ur strikt individualistiskt, egoistiskt och kortsiktigt perspektiv rent spelteoretiskt är värt risken att inte  vara med och betala till ett gemensamt försäkringssystem.

Men det verkade vara en otrolig massa vanliga arbetande människor som inte kunde se fördelarna med ett gemensamt grundläggande försäkringssystem. Människor vilkas ekonomi och sannolikt hela liv, med största säkerhet skulle braka ihop totalt om de själva drabbades av allvarlig och långvarig sjukdom, men ändå ansåg sig kunna sätta det på spel. Allt p.g.a en väl intrummad ideologisk skräck för allt vad kollektivism heter, eller kanske helt enkelt bara för att inte riskera att få vara med och betala mindre bemedlades försäkring.

Men…

Vi går mot val. Prognoserna tyder på att Alliansen kommer att sitta kvar ännu en period. Man undrar vad det är för fel på svenska folket. ”Hurra! De sänker skatten. Vi får några hundra kronor mer i månaden att leva på! Hurra!” Visst. Själv har jag en hyfsad lön och kan unna mig litet utöver det nödvändiga. Segelbåt, musikgrejer, resor, en god whisky då och då… Jag tycker förvisso ändå det är trevligt att få ytterligare några kronor att röra mig med. Men att utifrån det lägga sin röst på Alliansen är ju att låta sig bli fullkomligt grundlurad.

De extra hundralappar vi i normala inkomstlägen genom skattesänkningarna får, kompenserar inte på långa vägar den organiserade brottslighet alliansen ägnar sig åt. När de säljer ut statlig verksamhet är det inte frågan om något annat än ren stöld. De stjäl våra gemensamma tillgångar värda miljardbelopp, och rear ut dem till kapitalstarka intressenter, som i sin tur kan kamma hem och berika sig på de intäkter som tidigare delvis kom oss alla till godo eftersom de gick till det gemensamma allmänna, istället för att hamna i VD:ars bonusutbetalningar samt slussas ut i aktieutdelning.

Vår uppmärksamhet från denna organiserade brottslighet avleder man genom att stoppa vad som i sammanhanget inte är annat än småslantar i våra fickor. Jag är visst medveten om att det finns många för vilka några extra hundralappar göra väsentlig skillnad. Men att utifrån det lägga sin röst på Alliansen är ändå så bedrövligt kortsiktigt. Alliansens ideologiskt betingade utförsäljningspolitik urholkar det välfärdssystem vi i Sverige byggt upp, där lika rätt till utbildning, till vård och till omsorg – oberoende av var på samhällsstegen man står – varit en självklarhet. Nåja, ett självklart eftersträvansvärt mål, då.

Naturligtvis finns även i Sverige de som spelteoretiskt kan motivera ett stöd till alliansens utförsäljning, men försök inte lura i mig att det skulle röra sig om halva svenska folket!

Alliansen försatt ingen tid efter förra valet. Nedmonteringen av den relativa solidaritet, jämlikhet och välfärd som byggts upp under så många år tog fart med ens. Och nu har de hjulen i rullning. Det är bara att bäva för en mandatperiod till med det rövarpacket i regeringsställning! Det kommer att ta många årtionden att återställa. Och mycket kommer helt enkelt att vara omöjligt att återfå.

Tänk på det den 19:e september!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller alla tummar jag kan, men det verkar inte hjälpa hittills. :-(

Martin sa...

Bara du ser till att få dem ur den 19:e!

Unknown sa...

Du är skitbra på att skriva, Martin! Jag tror det är första gången jag läser något lite längre som du har skrivit (d.v.s. längre än Facebookkommentarer).

Tråkigt nog håller jag även med dig vad gäller de politiska åsikterna. Det finns en hel del frågor där jag tycker att man kan diskutera om S eller M är bättre. Men just nedmonteringen och utförsäljningen av den gemensamma välfärden är bland det värsta som skett på senare år (faktiskt även under S-styre).

Och om de nu måste kränga så jävla mycket så får de väl för fan se till att ta ordentligt med betalt. Fast jag tror å andra sidan inte att man kan kompensera de långsiktiga sociala förlusterna överhuvudtaget genom att bara sälja skiten dyrt. Hå hå ja ja.

Martin sa...

Det är ju tyvärr helt sant att S inte är oskyldiga till utförsäljning, men för Alliansen är det ideologiskt betingat, så det ligger liksom i dess själ. De röd-gröna har inte samma incitament, så utifrån just den här frågan - som i min värld väger väldigt tungt - är valet ganska enkelt (sen är det ju fortfarande frågan om det är S, V eller MP man lägger sin röst på.)